خانواده حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها
 
مادر حضرت خدیجه در عصر جاهلیت زندگی کرده ولی با اینکه آلودگی به گناهان، جز سلوک آن عصر بوده، آلوده به گناهان آن عصر نشد و بر دین حنیف ابراهیم بود.
پدرش خُوَیلِد، در زمان حمله پادشاه یمن به سرزمین مکه ( که قصد داشتندحجرالاسود را جدا کنند و به معبدهای یمن ببرند) به مقابله برخاست و با شجاعت کم نظیری، تهاجم پادشاه یمن و ربودن حجرالاسود را ناکام گذاشت.
عمویش ورقة بن نوفل از بزرگان و علما دینی بوده و در عصر جاهلی، مردم را نسبت به پرستش بتها هشدار میداد و با اشاره به اینکه این بتها نه شعور دارند و نه نفعی داشته و نه ضرری، آنها را از عبادت و سجده بر بتهایی که با دست خود خلق کرده بودند برحذر میداشت و میگفت باید به دین حضرت ابراهیم علیه‌السلام مومن شوید.
لذا حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها از خانواده ایی شجاع، موحد، عالِم و فداکار متولد شد.
 
ایمان‌ و پاکدامنی حضرت‌خدیجه سلام‌الله‌علیها

اولین شخصیت در بین زنان و مردان که به پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله ایمان آورد.
اولین بانویی که هفت سال قبل از تشریع حکم نماز با پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله، نماز را اقامه کرد.
طبق نقل مصادر فریقین، ایشان در عصر جاهلی معروف بودند به طاهرة القریش.  

حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها در کتب آسمانی

نام او و ویژگیهای او در کتب آسمانی انبیای سلف آمده و حتی قبل ظهور اسلام، برخی عالمان مسیحی و یهودی، از بزرگی و عظمت ایشان آگاهی داشتند. ۱۵ سال قبل بعثت و قبل از ظهور اسلام و حتی قبل از ازدواج خدیجه با پیامبر، راهبی نصرانی، در سفر تجاری به غلام خدیجه که میسره نام داشت گفت: اِقرء بِمَولاتک عَنّی السّلام و بگو که ما در کتب خود خوانده ایم که تو بزودی صاحب جلالت و عظمتی خواهد شد که نسل پیامبر از وجود تو نشات خواهد گرفت. به او بگو به منزلتی خواهی رسید که عوام و خواص نام تو را بر زبان جاری کنند و به افضل النساء در بین همه زنان عالم ملقب خواهی شد.
در هنگام ازدواج با پیامبر، صفیه دختر عبدالمطلب و عمه پیامبر به ایشان عرض کرد: ای خدیجه خصوصیات تو در کتب آسمانی آمده و پدرم عبدالمطلب به آن اشاره کرده است لذا ما تو را از قبل از این نیز می‌شناختیم.
 
جایگاه حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها در نزد خداوند متعال
 
پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله به ایشان فرمود: "اِنَّ الله لَیُباهی بکِ کِرامَ مَلائکته فِی کُلِّ یومٍ و لَیلَة"؛
همانا خداوند متعال هر روز و هر شب به وجود تو به ملائکه خویش مباهات میکند.
هر بار که جبرییل به پیامبر نازل می‌شد سلام خدا و سلام خودش را توسط رسول به خدیجه می‌رساند و خدیجه هم جواب می داد که: "ان الله هو السلام و منه السلام و الیه یعود السلام".
در اولین شب معراج رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله در سال دوم بعثت در ربیع الاول هنگام باز گشت از معراج به جبرییل  فرمود آیا خواسته‌ایی نداری؟ جبرییل فرمود: آری، "حَاجتی اَن تَقرَءَ علی خدیجه سلاماً مِنّی و مِن الله"

در وضع حمل او، زن‌های قریش بخاطر ناراحتی از ازدواج او با شخصی که به خیال آنها فقیر بود، به کمک او نیامدند ولی پروردگار عالم، چهار بانوی بهشتی را مامور رسیدگی به حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها می‌نماید که اسامی آنها عبارتست از:  
مریم بنت عمران، آسیه همسر مومنه فرعون، هاجر همسر ابراهیم، ام کلثوم خواهر حضرت موسی علیهم‌السلام؛ فقط اوست که خدا برایش کفنی از بهشت فرستاده که حتی برای حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها هم این اتفاق نیفتاده چون کفن حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها، توسط خود رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله کنار گذاشته شده بود.
 
حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها قرآن

پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله تفسیر آیه "ربنا هب لنا من ازواجنا و ذریاتنا قرة اعین و اجعلنا للمتقین اماما" را از جبرییل پرسید که جبریل جواب داد: مراد از ازواج، خدیجه است و مراد از ذریات، زهراست و مراد از قرة اعین، حسنین هستند و مراد از «اماما» امیرالمومنین است.

(و وجدک عائلا فاغنی): ابن عباس ذیل این آیه شریفه گفت که خدا پیامبر را با ثروت خدیجه بی‌نیاز کرد و از فقر نجات داد.
در سال هفتم هجری که خیبر فتح شد و سپس فدک به دست خودِ پیامبر و امیرالمومنین فتح شد آیه «آتِ ذی القربی حقَه» نازل شد. پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله پروردگار عالم سوال کرد که منظور از ذی القربی کیست؟ جواب آمد که مراد، حضرت زهراست و لذا فدک را به فاطمه بده. سپس در توضیح علت این هبه به پیامبر فرمود: چون ما به خدیجه بدهکاریم لذا عوض بدهی ما به خدیجه، فدک را به دخترش بده.
خدای متعال در عوض احسان خالصانه او و پاسداشت خدمات او به اسلام، به او کوثر عطا میکند.

طبق آیه "النبی اولی بالمومنین من انفسهم و ازواجُه اُمهاتُهُم"؛
حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها مادری به گردن همه ما دارد چون ام المومنین است لذا با وفات او هم حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها بی‌مادر می‌شود و هم ما مومنین بی‌مادر می‌شویم و لذا جا دارد که در عزای او رخت ماتم به تن کنیم.

امام صادق علیه‌السلام هر جا واژه «المومنات» آمده منظور حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها است.

برای مطالعه بخش دوم کلیک کنید.